Bardzo lubię podróżować i nie przeszkadza mi latanie samolotem – nawet to lubię. Zwykle i tak połowę trasy przesypiam, potem coś zjem, poczytam i jestem na miejscu. Tylko że nie zawsze wygląda to tak różowo. Jeśli kiedykolwiek zdarzył Ci się opóźniony lot, odszkodowanie powinno być wypłacone przez linie lotnicze. Ba, jeśli to zdarzyło się w ciągu ostatnich trzech lat, nadal masz szansę na wypłatę środków!

Ile opóźnienia oznacza opóźniony lot?

Zacznijmy od ważnej informacji: opóźniony lot definiowany jest jako taki, który miał co najmniej 3 godziny opóźnienia. A dokładniej: wylądował co najmniej 3 godziny później, niż było to zapowiadane. Zdarza się przecież, że samolot nadrabia trochę czasu w trakcie lotu.

Kiedy możesz ubiegać się o odszkodowanie?

Zakładając już, że samolot rzeczywiście się spóźnił, masz mnóstwo czasu. Oczywiście, może właśnie przepadło Ci połączenie do innego miasta, ale jeśli chodzi o dochodzenie swoich praw, masz aż trzy lata od czasu, kiedy odbył się lot. Co za tym idzie, nie musisz jeszcze z lotniska pisać maili ani dzwonić w tej sprawie. Co więcej, nawet jeśli linie lotnicze w jakiś sposób przeproszą Cię za spowodowanie problemu – voucherem na obiad, darmowymi napojami czy nawet noclegiem w hotelu, niczego to nie zmienia i nadal możesz dochodzić odszkodowania. Pamiętaj tylko, żeby nie podpisywać dokumentów bez zapoznania się z nimi – może Ci zostać podsunięte do podpisania zrzeczenie się praw do odszkodowania!

Jakich linii lotniczych to dotyczy?

Dopóki latasz liniami zarejestrowanymi w Unii Europejskiej i lotnisko docelowe znajduje się w granicach Unii Europejskiej, wszystko jest OK. Uważaj jednak na loty liniami spoza UE – odszkodowanie należy Ci się tylko, jeśli takimi liniami podróżowałeś wewnątrz UE albo startowałeś z lotniska mieszczącego się w UE. Polecam zajrzeć na strony LOTu i Lufthansy – ja często latam tymi liniami. Jeśli Ty też, warto wiedzieć, jakie są obowiązujące przepisy. Aha, jest też strona konsument.gov.pl – tam znajdziesz wiele informacji o tym, jakie prawa Ci przysługują – nie tylko w kontekście samej podróży, ale i zakwaterowania. Skoro mowa o tym ostatnim, polecam mój poradnik o tym, jak wybrać dobry hotel.

Jak złożyć wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot?

Jak już pisałam, jeśli zdarzy Ci się opóźniony lot, odszkodowanie przysługuje Ci (przy spełnieniu pozostałych warunków) przez trzy lata od wydarzenia, więc nie ma potrzeby zabierać się za cokolwiek na lotnisku. Zrób tylko notatki, zachowaj rachunki, np. za taksówkę, pociąg czy inne koszty, jakie musiałeś ponieść. Nie wyrzucaj karty pokładowej, a jeśli masz ją w pliku PDF na telefonie, wydrukuj ją i umieść w osobnym folderze na dokumenty. Kiedy już dotrzesz do domu, wypełnij wniosek tutaj, na stronie AirHelp: https://app.airhelp.com/claims/new/trip-details?lang=pl Pamiętaj, w zależności od tego, ile wyniosło opóźnienie, przysługuje Ci nawet do 600 euro!