Dobry mebel musi łączyć formę i funkcję. Jasne, bywają przepiękne meble, ale siedzenie na nich jest wyzwaniem. Spędziłam kiedyś jeden wieczór w mieszkaniu kolegi, który dał wolną rękę dekoratorce wnętrz. Pikowana kanapa miała oparcie pod takim kątem, że mogłam na niej tylko leżeć, a charakterystyczne plastikowe krzesła były tak wyprofilowane, że siedząc, musiałam się zapierać, żeby nie zjechać na podłogę. Dlatego to, że wraca dobry design z lat 50., 60. i 70., bardzo mnie cieszy.

POLITURA to firma promująca polskie wzornictwo na świecie. Założona przez Michała Szarko i Przybyrada Paszyna w 2013 roku, POLITURA stawia sobie za cel ożywianie i przywracanie do produkcji ikon polskiego designu, a także edukację odbiorców (także poza granicami kraju) w zakresie polskiego powojennego projektowania i historii przemysłu meblarskiego. POLITURA ma siedzibę w Poznaniu oraz showroom w Berlinie.

Do kolekcji marki należą meble dwóch wybitnych projektantów, którzy aktywnie działali w Przemyśle Meblarskim w latach 50, 60 i 70: prof. Edmunda Homy (Gdynia) oraz Janusza Różańskiego (Poznań).

Fotel R-1378 (projekt z roku 1962) został wykonany z pełnego jesionu, wykończony wysokiej klasy olejowoskiem, który zabezpiecza drewno i wydobywa jego naturalny, matowy kolor. Siedzisko jest tapicerowane poliestrową tkaniną, lub miękką wełnianą tkaniną w różnych kolorach  Nieduży rozmiar, minimalistyczna bryła oraz kolorystyka stanowią o ponadczasowym charakterze fotela.

Stolik R-1378 (projekt z roku 1962) to funkcjonalne uzupełnienie fotela. Stolik został wykonany z jesionu: nogi powstały z pełnego drewna, blat i taca są fornirowane – całość wykończona olejowoskiem. Przesuwana i zdejmowana taca umożliwia wygodne uzyskanie dwóch przestrzeni użytkowych oraz pełni funkcję przenośnego pomocnika.

Fotel R-360 (projekt z roku 1959) – ikona polskiego wzornictwa, najbardziej rozpoznawalny projekt J. Różańskiego. Zaprezentowany po raz pierwszy w 1959 roku na targach w Poznaniu był przez pewien czas produkowany w krótkich seriach. POLITURA wprowadza model po 50 latach na nowo do produkcji, w dwóch oryginalnych wersjach: z tapicerowanymi oraz drewnianymi podłokietnikami, w różnych wariantach kolorystycznych oraz różnym wykończeniem metalowych nóg (połyskujący chrom, matowy metal, grafitowy metal). Elementy można dowolnie łączyć i w ten sposób stworzyć swój indywidualny zestaw. Dostępne będą różne rodzaje tkanin.

Janusz Różański urodził się w 1921 r. w Poznaniu. W roku 1957 ukończył Wydział Architektury Wnętrz w PWSSP w Poznaniu. Już rok później związał się ze Zjednoczeniem Przemysłu Meblarskiego, gdzie awansował na stanowisko kierownika pracowni w Przedsiębiorstwie Projektowo Konstrukcyjnym (PPKPM). W roku 1965 został naczelnikiem pracowni architektonicznej w nowo powstałym Centralnym Ośrodku Rozwoju Meblarstwa (od 1971 OBROM), gdzie kierował grupą poznańskich projektantów. Jego zadaniem było rozwiązywanie problemów mieszkaniowych poprzez wdrażanie do seryjnej produkcji innowacyjnych wzorów, konstrukcji i wykończeń mebli. CORM był wówczas najważniejszą jednostką projektującą meble dla Zjednoczenia Przemysłu Meblarskiego. Janusz Różański był twórcą niezwykle wszechstronnym o bogatym dorobku. Wielokrotny laureat konkursów branżowych, za działalność na rzecz wzornictwa nagrodzony Srebrnym Krzyżem Zasługi. Przez całe życie związany z Poznaniem, gdzie zmarł w wieku 93 lat.